„Nigdy nie porównuj dziecka z innym, ale zawsze z sobą samym“.
(Johann Heinrich Pestalozzi)
W Deutscher Kindergarten realizowany jest program oparty na założeniach „Planu edukacji i wychowania w placówkach dziennych dla dzieci w Badenii – Wirtembergii” oraz programu edukacji przedszkolnej „Nasze przedszkole”(numer dopuszczenia:DKOS-5002-03/8). Opisane tam personalne i merytoryczne wymogi oraz standardy są podstawą pracy pedagogicznej w przedszkolu.
Na co ma wpływ przedszkole?
Pola kształcenia i rozwoju w przedszkolu według wytycznych dla kształcenia i wychowania dla przedszkoli w Badenii-Wirtembergii są następujące:
- ciało,
- zmysły,
- język,
- myślenie,
- uczucie i współczucie,
- pojęcia, wartości i religia
Jeśli przedszkole ma mieć wpływ na te pola, dorośli muszą
- stworzyć interesujące otoczenie
- świecić przykładem i dawać oparcie emocjonalne
- ośmielać i dawać zaufanie
- tworzyć społeczność – głównie z innymi dziećmi
- umieć rozwinąć tematy poruszane przez dzieci i sprostać wyzwaniom
- stwarzać zasady w postaci struktur i reguły, które powinny być ustalane wspólnie z dziećmi
Młodsze dzieci mają inne potrzeby niż dzieci powyżej trzech lat. Potrzebują więcej miejsca, więcej urządzeń, inne materiały i zabawki, przede wszystkim jednak „więcej wychowawczyni”. Tzn. intensywną opiekę, żeby móc się dobrze rozwijać. Dlatego też szczególnie w grupie maluchów powinny być uwzględnione zalecenia, wypracowane przez Fundację Bertelsmanna dot. „Jakości kształcenia od zera do trzech”, żeby kształcić i opiekować się dziećmi w sposób całościowy i odpowiadający ich potrzebom. (www.bertelsmann-stiftung.de)
W przedszkolu miejscem szczególnym jest zerówka.
Zerówka powinna dążyć do tego, żeby każde dziecko
- rozwijało swoją indywidualność i pewnie się z nią czuło
- rozwijało samodzielność i ufność we własne możliwości
- rozwijało swoje umiejętności słuchania się, opowiadania, oceniania i wyrażania swojego zdania
- rozwijało bogate i zróżnicowane słownictwo… …i wiele więcej.